PRESSEMEDDELELSE: De forsvarende mestre fra Center Hviding vinder Asyl Liga 2018

De dygtige fodboldspillere fra Center Hviding har henover foråret 2018 trænet og kæmpet for at forsvare titlen og igen hæve pokalen som vindere af Asyl Ligaen. Det lykkedes for holdet i weekenden ved Final 4-stævnet, som blev afholdt på Farum Park.

Afgørelsen på dette års Asyl Liga i fodbold for asylansøgere bød på spænding til sidste fløjt. 4 hold fra asylcentre i henholdsvis Hviding fra AsylSyds operatørkreds, Dronninglund fra Jammerbugt Asylafdeling samt Ranum og Holstebro fra Asylcenter Vesthimmerland deltog i Final 4-stævnet, som blev afholdt på Farum Park, nord for København.

Center Hviding skulle i sin semifinale møde Asylcenter Ranum. Her kom modstanderne bedst fra start ved hurtigt at dominere spillet og bringe sig foran med 1-0. Beboerne fra Center Hviding kom dog stærkt igen og fik kort før pausen tilkæmpet et straffespark, som bragte balance i målregnskabet.

2. halveg bød på flere velspillede angreb fra begge hold. En frispilning fra venstre side ind i feltet blev afgørende for kampen, hvor Center Hvidings angriber sendte bolden i nettet til slutresultatet 2-1 og sendte holdet videre i finalen. Den anden semifinale, som stod mellem asylcentrene fra henholdsvis Holstebro og Dronninglund blev en rigtig gyser, der måtte afgøres på straffesparkskonkurrence, hvor beboerne fra Dronninglund trak det længste strå.

Spænding til det sidste

Finalekampen, som stod mellem beboerne fra Center Hviding fra AsylSyd og Center Dronninglund, bød på det hele. Den både dramatiske og velspillede finale blev afgjort på marginalerne til Center Hvidings fordel. De kunne med cifrene 2-1 i eget favør på måltavlen trække sig sejrrigt ud af kampen og dermed blive det første hold, der vinder turneringen hele to gange. Center Hviding vandt også Asyl Ligaen i foråret 2017 under navnet Egebæk.

Der var fornemt besøg til præmieoverrækkelsen, hvor superligaspiller fra FC Nordsjælland, Patrick Mtiliga og folketingsmedlem for Socialdemokratiet, Morten Bødskov overrakte medaljer og pokal.

Om Asyl Liga

Fodbold kan alt for alle – lige fra topprofessionelle i UEFA’s Champions League til hyggelige børnestævner og nu også som integrationsfremmende aktivitet for asylansøgere i Danmark. Ofte oplever primært yngre, mandlige asylansøgere, at deres ophold på asylcentrene ikke indeholder den fysiske og mentale aktivitet, fællesskab og sociale integration, som de kunne ønske. Med afsæt deri blev Asyl Ligaen sparket i gang af Allan Hansen, medlem af UEFA’s excecutive board, Hanna Line Jakobsen, præsident i Dansk Røde Kors, Gurli Martinussen, direktør i TrygFonden og Per Bjerregaard, initiativtager og tidligere direktør i Brøndby IF.

Asyl Ligaen handler om at spille fodbold for fællesskabet og for at vinde på den lange bane. Det hele startede i 2016 som et pilotprojekt, som i dag er blevet til en landsdækkende turnering med en række store sponsorer og samarbejdsklubber. Formålet med Asyl Ligaen er at give voksne asylansøgere fysisk aktivitet, opmuntringer i dagligdagen, sociale netværk samt en vigtig kontakt med det lokale foreningsliv. Der er medvirkende til at forbedre forudsætningerne for en vellykket integration gennem introduktion til fællesskabet i idrætsforeningerne samt gensidig forståelse mellem asylansøgerne og lokalsamfundet.

For yderligere information kontakt Jakob Kirkegaard, driftschef i AsylSyd, på e-mail jk6@toender.dk eller tlf. 74 92 81 15