PRESSEMEDDELELSE: AsylSyd og Tønder Festival udvider samarbejdet

Forberedelserne har været i gang længe, og det er med stor glæde, at beboere og medarbejdere i AsylSyd fra på mandag i uge 34 møder ind som frivillige til årets Tønder Festival. I de 3 foregående år har AsylSyd deltaget som frivillige i opbygningen og nedtagningen af festivalen, men i år er samarbejdet blevet udvidet med en madbod på festivalpladsen.

Opbygning af festivalpladsen

AsylSyd stiller igen i år med et hold af 26 stærke mænd og kvinder, heraf 2 medarbejdere fra Center Hviding og 24 beboere fra henholdsvis Center Hviding og Center Aaløkke, til opbygningen af Vadehavsområdet på festivalpladsen. Nogle beboere er gengangere fra sidste år, imens andre er nye. Fælles for alle er, at de glæder sig til at få et afbræk fra hverdagen på asylcentrene.

Under opbygningen af sidste års Vadehavsområde kom de flittige beboeres kompetencer hurtigt i høj kurs, da pladsens øvrige frivillige fik nys derom. Beboerne greb med ildhu muligheden for at hjælpe til med mange forskelligartede opgaver rundt omkring på hele pladsen. Konceptet med at møde ind til opbygning af Vadehavsområdet og derfra hjælpe, hvor der opstår behov, fortsætter uændret i år.

TASTE THE WORLD

Årets samarbejdsudvidelse mellem AsylSyd og Tønder Festival består i realisering af en plan, der i flere år har været i støbeskeen; nemlig at deltage med egen madbod på festivalpladsen. På linje med interne aktiveringstilbud som second hand butik og cykelværksted på opholdscentrene har AsylSyd etableret et samarbejde med Tønder Festival, hvor beboere i et tilsvarende aktiveringstilbud står for drift af egen madbod på festivalpladsen.

Aktiveringen af beboerne i madboden er organiseret, så der i månederne op til festivalen er gennemført forskellige forberedende aktiveringsaktiviteter på AsylSyds opholdscentre som fx konstruktion af bodens facade i AsylSyds snedkerværksted, undervisning i hygiejne og forberedelse af mad i aktivitetskøkkenerne på Center Hviding og Center Aaløkke.

Som et led i beboernes aktivering på centrene har AsylSyd ansat Laura Fogh som underviser i aktiveringskøkkenerne. Laura har grebet opgaven med stor entusiasme. I samarbejde med Nina Hansen, teamkoordinator på Center Aaløkke, og beboerne, har hun planlagt og koordineret alt det praktiske lige fra menu til medbringning af hårnet og vagtplanlægning for 8 medarbejdere og 14 beboere – alt sammen vigtige forudsætninger for,  at madboden kan blive en realitet og forhåbentlig en succes.

Navnet på madboden er resultatet af en intern konkurrence i AsylSyd, hvor medarbejdere kunne komme med deres bud. Således har den fået navnet, TASTE THE WORLD. Og gæsterne kan i dén grad se frem til at smage på verden. Konceptet er street food, og menuen er inspireret og sammensat af ingredienser fra de forskellige madkulturer, som beboerne repræsenterer. Vi kan allerede nu løfte sløret for, at det både bliver farverigt og super smagfuldt. TASTE THE WORLD får fysisk placering i Verdensmad-området ved Open Air.

Under festivalen deltager beboere i alle aktiviteter omkring TASTE THE WORLD lige fra tilberedning af mad, betjening af kunder til oprydning i og omkring boden.

Asyl FAKTA

En vigtig del af driftsopgaven i AsylSyd består i at levere undervisning og aktivering til beboerne, imens de venter på Udlændingestyrelsens afgørelse af deres asylsag.

Formålet med undervisning og aktivering af asylansøgere består bl.a. i at sikre den enkelte asylansøger en aktiv og meningsfuld hverdag ved at vedligeholde og udbygge vedkommendes færdigheder (almene, faglige og sociale) og overordnet motivere til at tage ansvar for eget liv og det fælleskab, der eksisterer på asylcentrene.

Det handler nemlig om at skabe forudsætninger for en vellykket integrationsproces for de asylansøgere, som meddeles opholdstilladelse, og at lette tilbagevenden til hjemlandet for de asylansøgere, som meddeles afslag på opholdstilladelse.

Samarbejdet mellem AsylSyd og Tønder Festival er et strålende eksempel på aktivering, der understøtter formålet. Bonus er oveni, at beboerne får et unikt indblik i et af den danske kulturs flagskibe – frivilligheden. Ligeledes udtrykker Tønder Festival sig taknemlig om samarbejdet, og påpeger, at begge parter har brug for hinanden.

Dette billede har en tom ALT-egenskab (billedbeskrivelse). Filnavnet er Billede-af-skilte.jpg